26. 2. 2024
telovadba za starejše

Telovadba za starejše: z redno športno vadbo do kvalitetnega življenja

Ni vsak siv las znanilec staranja, je pa eden prvih njegovih pokazateljev. Staranje se ne dogaja samo navzven, ampak tudi navznoter, kar je običajen fiziološki proces, ki se začne po dopolnjenem 65. letu starosti.
Redna telovadba za starejše pomaga premostiti prve težave povezane s staranjem in omogoča ohranjanje vitalnosti ter izboljša splošno kakovost življenja.

Staranje je naravni proces

V prvo fazo starosti, v zgodnjo starost, vstopimo s 65. letom življenja. To je obdobje po upokojitvi, ko ima oseba še veliko socialnih stikov in relativno dobro zdravstveno stanje.
Sledi srednje obdobje med 75. in 84 letom, kjer že opazimo upadanje življenjske moči in pešanje zdravstvenega stanja, smrti bližnjih in vrstnikov pa vplivajo tudi na duševno zdravje posameznika.
S 85. letom vstopimo v zadnje življenjsko obdobje, pozno obdobje, ko potrebujemo vedno več pomoči.

S starostjo pričnemo izgubljati:

  • mišično tkivo
  • aerobne zmogljivosti
  • ravnotežje
  • fleksibilnost
  • kostno gostoto

Z vsakim prehodom v naslednje starostno obdobje se človeško telo spreminja in slabi. Zmanjša se produkcija celic v nekaterih organih, pojavijo se bolezni srca in ožilja, kosti pričnejo izgubljati na gostoti. S tanjšanjem medvretenčnih ploščic se niža telesna višina posameznika, mišice pa izgubljajo svojo moč in maso.

telovadba za starejše
telovadba za starejše pripomore k lepšemu življenju

Redna vadba za starejše krepi telo

Gibanje ljudi, zmogljivost, gibalno učinkovitost posameznika ter vpliv gibanja na zdravje proučuje kineziologija.
Telesno aktivnost prikazuje kot vadbo za ohranjanje in izboljšanje zdravja. Kineziologija dobiva vedno večji pomen pri ohranjanju funkcionalnih sposobnosti starostnikov.

S starostjo upada mišična masa in z njo gibljivost, zato je priporočljivo skrbeti za ohranjanje fizičnih in funkcionalnih zmožnosti tudi v visoki starosti. Veliko pozornost je potrebno posvetiti ravnotežju, gibljivosti, vzdržljivosti in mišični moči.

Redna telovadba za starejše lahko poteka v obliki vodene skupinske ali individualne vadbe, lahko pa sta tudi samo sprehajanje ali kolesarjenje. Za starejše je priporočljivo od 2,5 do 5 ur zmerno intenzivne vadbe tedensko.

Katere sklope vaj zajema telovadba za starejše

Vaje za moč in ravnotežje zavirajo mišično atrofijo ter upočasnjujejo starostna obolenja kot je npr. osteoporoza.
Tovrstna vadba ohranja in izboljšuje gibljivost ter pozitivno vpliva na dobro ravnotežje posameznika. Vaje se dopolnjujejo z uporabo različnih pripomočkov: elastika, uteži, žoga, TRX trakovi.

Vaje za kolena in kolke so izjemno pomembne vaje, saj vplivajo na delovanje največjih sklepov v človeškem telesu. Kolena in kolki skrbijo za stabilnost telesa. Posamezniki, ki še nimajo težav s temi sklepi, lahko preprečijo morebitne težave z vajami, ki so usmerjene v krepitev mišic nog in vajami, ki povečajo gibljivost kolčnih sklepov.
Gibljivost in stabilnost kolkov in kolen vpliva na stopnjo ravnotežja ter lahkotnejšo hojo, ki vpliva na manjše možnosti nepredvidenih padcev.
Vaje se dopolnjujejo z uporabo različnih pripomočkov: elastika, uteži, žoga, TRX trakovi.

Vaje za zdravo hrbtenico preprečujejo degenerativne spremembe v hrbtenici ter kronične bolečine v hrbtu.
Posvečajo se krepitvi kontrole trupa, ramenskega obroča in kolkov z umirjenim ritmom in tempom vadbe.
Vaje se dopolnjujejo z uporabo elastike in pilates žoge.

Vaje za zdravo srce in ožilje poskrbijo za primerno kardio obremenitev in krepitev mišičja, s katerima se ohranja in izboljšuje srčno-žilni sistem. Z vajami se dvigne srčni utrip in tako vzpodbudi delovanje krvožilnega sistema. Intenzivnost in količina vadbe je odvisna od zmožnosti posameznika.

telovadba za starejše
telovadba za starejše povezuje ljudi

Katere prednosti ima telovadba za starejše?

  • z vajami se izboljša imunski sistem. Močno in zdravo telo se lažje ubrani in hitreje opomore po boleznih in infekcijah;
  • z vajami se krepi srce in niža krvni pritisk;
  • vaje preprečujejo izgubo kostne gostote in z njo pojav osteoporoze ter nenadnih padcev;
  • vaje krepijo možgane, nižajo riziko pojava Alzheimerjeve bolezni in demence;
  • vaje pripomorejo k boljšemu spanju, predvsem pa se po vajah hitreje zaspi;
  • vaje pospešijo izločanje strupenih snovi iz telesa ter izboljšajo prebavo.

Kako je organizirana vodena telovadba za starejše?

Skupinska telovadba za starejše je organizirana na različnih koncih Slovenije, po želji pa pridejo »Junaki na domu« tudi domov. Vse, kar morate storiti je, da obiščete njihove spletne strani, preverite možnosti ter izberete za vas najustreznejšo.

Telovadba za starejše na domu je namenjena vsem, ki želijo ohranjati telesno aktivnost, a zaradi zdravstvenih težav, invalidnosti ali kronične bolezni potrebujejo pomoč. Z njeno pomočjo se vzpostavi porehabilitacijsko zdravljenje posameznika.

telovadba za starejše

Kako poteka telovadba za starejše na domu?

Vodena telovadba za starejše na domu je odvisna od posameznikovega zdravstvenega stanja ter stopnje telesne pripravljenosti. Potek vadbe se v celoti prilagodi posamezniku ter se uskladi z njegovimi zmožnostmi, cilji in željami. Z vaditeljem se dogovori tudi pogostost skupnih vadb. Predstavljene vaje lahko posameznik individualno izvaja tudi izven dogovorjenih terminov po svojih željah in zmožnostih.

Ker poteka vadba v znanem in domačem okolju, posameznik ni izpostavljen stresu, ki bi mu ga lahko prinesla vadba v skupini. Pomenijo pa tudi prihranek časa in skrbi za prevoz, parkiranje, preoblačenje,…

Vaje izboljšajo kvaliteto življenja posameznika in so namenjene krepitvi mišic, boljši gibljivosti, vzdržljivosti in boljšemu ravnotežju. Z vajami vzdržuje posameznik svojo telesno težo in močno vpliva na duševno zdravje z zavestjo, da je naredil nekaj zase in za svoje zdravje.