19. 9. 2020

Kako proteini vplivajo na naše telo

Proteine sedaj poznamo že vsi, ne glede na to, ali jih uživamo ali ne. Zagotovo smo za njih slišali preko oglasov ali preko kakšnega športnega navdušenca, ki proteine vključuje v svoj vsakdanji prehranjevalni ritual. Proteini so bili nekaj časa skorajda lahko rečemo tabu tema, saj so bili kot prehranski dodatki širši množici predstavljeni kot nekaj umetnega, oziroma nekaj, kar zagotovo ne more nadomestiti običajne hrane, ki jo zaužijemo. Pa je temu res tako? Do mešanih mišljenj pogostokrat prihaja zato, ker ljudje o določeni stvari vedo premalo, oziroma, ker pobirajo predvsem informacije, ki jih slišijo pri drugih, te pa niso nujno relevantne in pravilne. Za vas smo pripravili nekaj dejstev, ki jih je dobro poznati v kolikor razmišljate o proteinih. Proteinski napitki za mišično maso so predvsem namenjeni športnim navdušencem, ki vsakodnevno posvečajo svoj čas vadbi in vzdrževanju svoje postave. Naj so to rekreativci ali pa profesionalni športniki, proteini so primerni za vse, vendar je dobro vedeti, kakšne količine so primerne, predvsem pa kakšna je njihova vloga oziroma funkcija za naše telo.


Proteini, so z drugo besedo beljakovine, ki jih navadno lahko zaužijemo če jemo rdeče meso, perutnino, ribe, morske sadeže, jajca in jajčne izdelke, oreščke, izdelke iz posnetega mleka in najrazličnejše stročnice. Beljakovine so v prehrani športnika na prvem mestu, saj telesu dajejo moč. Pri vsaki vadbi, telo oslabi, zato moramo poskrbeti za zadosten vnos hrane skozi cel dan ne le po vadbi, Proteini oziroma beljakovine, pomagajo telesu, da obnovi mišično tkivo, ki je bilo del naprezanja med vadbo, ter pomaga mišicam, do boljše regeneracije po vsaki telesni aktivnosti, pomaga nam oblikovati telo do željene točke ter na nek način skupaj z vadbo poskrbi, da se naše telo gradi in ohranja mišično maso. Proteini igrajo zelo pomembno vlogo pri grajenju mišične mase. To nikakor ne pomeni, da se naša mišična masa zgradi zgolj zato, ker uživamo proteine in proteinske dodatke pri vsaki hrani. Proteini so zgolj podpora pri vadbi, ki omogoča telesu, da ohranja svojo formo in da dobi dovolj snovi, ki pomagajo telesu, da smo dan po naporni vadbi zopet pripravljeni na nove izzive. Ne glede na to, ali uživamo proteine oziroma dodatke, je zelo pomembno tudi, da poskrbimo za zadostno količino beljakovin, le-te pa morajo biti kakovostne. Kaj pravzaprav pomeni kakovosten vir beljakovin? Kakovosten vir beljakovin so tisti izdelki, ki imajo popolno aminokislinsko sestavo. Večja kot je vrednost biološke vrednosti v beljakovinah boljša je. Kakovostne beljakovine potrebujemo predvsem zato, ker je izkoristek beljakovin v telesu izdatno večji. Velja, da so tiste biološke sestavine oziroma izdelki, ki imajo živalski izvor veliko bolj kakovostne oziroma polne z aminokislinami, kot pa tiste, ki imajo rastlinski izvor.


Verjetno vsakega, ki se prvič spogleduje s proteini in z njihovimi dodatki, ki so izdelani v prahu, zanima, kolikšna je količina proteinov, ki je primerna za zaužitje. Na splošno je težko določiti količino proteinov, ki bi bila primerna za prav vsakega. Proteini se zaužijejo različno, predvsem je odvisno, koliko vadbe izvedete dnevno oziroma tedensko, veliko pa je odvisno tudi od tega, koliko beljakovin zaužijete s hrano. Vsak potrebuje različno količino proteinov oziroma belajkovin predvsem je tukaj odvisno če ste moški ali ženska, pa tudi kakšne so aktivnosti s katerimi se ukvarjate, kaj je vaš končni cilj, ki ga želite doseči ter kašna je vaša telesna teža. Če se malo sprehodite skozi zapisano literaturo na temo proteinov in nasvetov glede njihove uporabe, boste naleteli na nek izračun, ki naj bi bil nekako splošen za vse. Izračun pravi, da morate zaužiti 0,8 gramov proteinov za vsak kilogram vaše teže. Vendar, pri tem morate biti pazljivi, da še vedno poskrbite za zadosten vnos beljakovin, ki jih pridobite s hrano, to nikakor ne pomeni, da zaužijete zgolj zadostno količino gramov proteinov v prašku. Če želite delati na svoji mišični masi, pomeni, da boste najverjetneje morali vnos proteinov nekoliko povečati. Na začetku, ko se še učite o tem koliko proteinov potrebuje vaše telo, je zelo mogoče, da jih boste zaužili preveč. Kaj se lahko zgodi? Proteini, ki jih telo ne porabi, se bodo spremenili v sladkor, to pomeni, da se bodo kalorije, ki jih med vadbo ne boste porabili v telesu skladiščile kot maščobno tkivo.

Za konec, pa še eno zanimivo dejstvo. Proteini, niso zgolj nek kemijski produkt, vendar so kvalitetni prehranski dodatki, ki so narejeni iz sirotke, ki pa je verjetno vsem bolj poznana kot stranski produkt pridelave mleka. Več o tem kako nastanejo proteini, pa si lahko preberete na spletni strani The nutrition.